Naše Biofarma » Aktuality » Propadli jste superpotravinám? Vsaďte na ty české!

Propadli jste superpotravinám? Vsaďte na ty české!

pátek, 9. března 2018

Salát z červené pšenice

Superfood hýbe gastronomickým světem. Mnohé překvapí, že superpotraviny nemusí být jen exotické plody dalekých zemí.

Co patří do superfood?

Potraviny s mimořádným obsahem živin se předhánějí ve výčtu účinků na naše zdraví. Přitom pojem superfood nemá žádnou konkrétní definici, kterou musí splňovat. Patří k nim potraviny s mimořádným obsahem živin, které mají významný vliv pro naše tělo. Řadíme mezi ně tučné ryby, vejce, bobulovité ovoce, semínka, ořechy a další. Podle tohoto hodnocení patří k superfood i původní nepřešlechtěné druhy obilovin z našeho podnebného pásu - pšenice jednozrnka, dvouzrnka, špalda, pohanka, žito, oves, červená pšenice a další.

Na sílu i proti stárnutí

Nešlechtěné obilniny vynikají oproti klasické šlechtěné pšenici vyšším obsahem bílkovin, vlákniny i minerálních látek.  Některé zdroje uvádějí, že mají až dvojnásobný obsah bílkovin než pšenice setá.  Pšenice dvouzrnka se pyšní obsahem vitamínů skupiny B. Červená pšenice se svým množstvím antokyanů řadí mezi cenné antioxidanty. Oves je zdroj zdraví a síly a prý si ho dopřávali před válečnými taženími již staří Římané.

Zapomenuté a znovu objevené

Je zajímavé, že i když původní obilniny obsahují lepek, mnoho lidí s alergií s nimi nemá žádný problém. Celé zrno včetně obalové vrstvy a klíčku je pro naše tělo komplexní zdroj živin - přesně takový, jak ho náš trávicí systém potřebuje a umí ho i nejlépe strávit a využít. Příznivých účinků zrn a krup využívali lidé již v mladší době kamenné před 7 000 lety. Své jedinečné vlastnosti si tyto plodiny zachovaly dodnes, kdy je znova objevujeme.

Do salátu i na klíčení

Ptáte se jak takové zrní zakomponovat do jídelníčku celé rodiny? Nebuďte nijak radikální. Zkuste obilninu uvařit a pak ji přidat třeba jako zavářku do polévky, doplněk do rizota či s ní zpestřit zeleninový salát. Kroupy chutnají jako výtečná příloha k pečenému i dušenému masu, ve směsích s luštěninami i na sladko s ovocem a medem. Obilky můžete nechat naklíčit a zelenými výhonky ozdobit namazaný chléb či si připravit zelené smoothie. Dobrou volbou jsou mouky ze superobilnin. Připravíte z nich křupavé těsto na pizzu, vynikající sušenky, krekry, koláče či palačinky. Superobilniny dokonce objevili už i šéfkuchaři špičkových restaurací a nabízejí je ve svých receptech coby specialitu unikátních vlastností. My vám přinášíme jako inspiraci několik našich osvědčených receptů.

 
Italská kapustičková polévka s dvouzrnkouPolévka minestrone s červenou pšenicí (2)Dýňové kernotto maly